Följ oss

tisdag 7 maj 2013

Skattkista

Jag gör ett liten break här från boksidorna (men jag är tillbaka på fredag igen), för att istället visa något du kan göra själv helt från grunden. Nämligen en skattkista av glasspinnar.
Antingen så är det dags att äta massor med glass (och vädret pekar ju åt det hållet, eller hur?) eller så kan du köpa glasspinnar i butiken.

Jag har färgat in mina glasspinnar på båda sidorna med en brun ProMarker. Sedan la jag fem stycken sida vid sida för att limma ihop dom genom att sätta fast två tvärgående glasspinnar. Dom tvärgående pinnarna är avbrutna till lagom längd. Göra fyra delar som ser ut på detta sätt (fram- och baksida, topp och botten). Kortsidorna monterar du på samma sätt, men bryt av fem pinnar så att din kortsida inte blir längre än vad kortsidan på bottenplattan är.

Skär sedan till fyra bitar av brun cardstock för att fästa ihop dina kistdelar. Mina bitar är ca 2 cm breda och lite kortare än vad kistan är hög. Vik bitarna på mitten så att du får ett hörn. Limma ihop baksidan med en gavel med hjälp av ditt pappershörn och låt torka. Limma under tiden ihop den andra gaveln med framsidan. När delarna är torra limmar du ihop dom sista hörnen så att du får en rektangel. Skär till lite längre bitar cardstock, men fortfarande ca 2 cm breda och använd samma teknik för att limma dit botten. Locket fäster du genom att använda dig av två smala remsor cardstock som du fäster på insidan av locket och sedan på insidan av din kista (på bakstycket av kistan).

Min kista dekorerade jag med en berlock i forn av ett lås på framsidan. Nitarna är små brads som jag har färgat in med embossingpulver. Det är en enkel teknik som gör att du kan variera dina brads eller färga in dom i den färg du behöver vid ett tillfälle. Dutta en brad på en genomskinlig embossingdyna, doppa den sedan i valfritt embossingpulver och värm med en embossingfön. Använd en pincett för att hålla i bradsen, dom blir heta när du värmer dom. Jag knipsade av benen på alla brads innan jag limmade fast dom.

På fredag återkommer jag som sagt med ett alster där man kan hitta en boksida. Den som gillar att ge bort presenter kan få sig en idé.

This time I'm showing you a fun little thing made of ice cream sticks. I used a Pro Marker pencil to coloring the sticks in brown.
I be back on Friday to show you something with a bookpage that you can give away.
Se you!


Vi syns
DT-Mien



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar